WAT IS ZOEKMACHINE-OPTIMALISATIE SEO

Wat heb je aan een mooie website als deze geen bezoekers krijgt? Ik zal het je maar direct verklappen: bar weinig. Veel anders dan een digitaal portfolio dat je aan je contacten kunt laten zien is het niet. Een goede website laadt snel, heeft een goede structuur, leesbaarheid en de juiste afbeeldingen. Er worden de juiste woorden gebruikt waarop jij gevonden wilt worden, maar die niet door al je concullega’s gebruikt worden. Een website optimaliseren voor zoekmachines (SEO, search engine optimalisation), is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld. Alleen zoals voor alles geldt, moet je wel even weten hoe je dat doet. Na ruim 20 jaar websites maken en onderhouden, ben ik hier goed in thuis. Ik help je er graag bij!
Lees verder

Het verschil tussen een mooie website en een goede website

Iedereen kan met een beetje tijd tegenwoordig een mooie website in elkaar zetten en er zijn velen die je hierbij kunnen helpen. Maar hoe scoor je nu goed in de zoekmachines (ook wel ranking genoemd)? Wanneer je te weinig aandacht aan SEO besteed, is de investering die je in je online aanwezigheid gedaan hebt haast voor niets geweest. Zonde. Er is niets vervelender dan dagelijks je website statistieken te bekijken om weer eens te concluderen dat niemand je heeft gevonden. Dat zul je ook merken aan het aantal bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot het invullen van een contactformulier, aanvragen van een offerte of een online aankoop (ook wel conversie genoemd); het blijft uit. Maar hoe doen die anderen dat dan wel? Ik leg het je hieronder even uit.

De juiste zoektermen in de juiste structuur

Stel je bent een autorijschool in Amsterdam, dan zal je niet snel hogerop komen door je website alleen maar te optimaliseren voor de zoekterm “rijles“. Dat doen die overige 180 rijscholen namelijk ook al. Wel stijg je in de ranking door te schrijven met keywords als rijangst, tips te geven over gevaarherkenning, een pagina te wijden aan de snelcursus die je geeft en al het andere inhoudelijke dat je doet. Door na te denken over een goede structuur van je website, wordt die inhoud ook eerder gevonden. Door je menselijke bezoekers, maar ook door de zoekmachines. Vervolgens is het zaak de pagina’s met teksten zo op te bouwen dat ze lekker weglezen, daarvoor de juiste koppen gebruiken en afgewisseld worden door passende media zoals video’s en afbeeldingen.

Eigenlijk is het heel logisch: wil je gevonden worden dan moet je zorgen dat je de juiste woorden in je teksten gebruikt. Wat de juiste woorden zijn is echter minder voor de hand liggend. Hierin kan ik goed met je meedenken en ook weet ik samen met jou de juiste zoektermen te vinden. Jij bent de expert in je niche, ik kan dat vertalen naar goede teksten met de juiste zoektermen en opbouw om optimaal vindbaar te worden in de zoekmachines. Slap gelul? Google maar eens op “rijles amsterdam” of “scouting groningen” en kijk daarna even bij mijn portfolio. Ik ben daar best trots op.

Wat maakt een snelle website?

Stel je bezoekt een website, maar het duurt een halve minuut voor deze geladen is. Grote kans dat je dan al lang weer verder geklikt hebt en de fantastische inhoud nooit jouw netvlies bereikt zal hebben. Als de website binnen 3 seconden in beeld gestaan had, dan was je gaan scrollen en was je mogelijk gebiologeerd geraakt door de inhoud en overgegaan tot een aankoop o.i.d. Er zijn een aantal manieren om je website zo snel mogelijk te laten laden, wat belangrijk is voor SEO. Dat is een wat technisch verhaal, dat hieronder door Bas Kierkels duidelijk wordt uitgelegd. Het komt neer op geoptimaliseerde afbeeldingen, het inzetten van diverse caching mogelijkheden, waaronder bijvoorbeeld het inschakelen van een extern “Content Delivery Network” (CDN). Het gaat wat ver om dat hier allemaal uit te leggen, maar wat belangrijk is: ik kan je erbij helpen!

Wat is zoekmachine-adverteren?

Wanneer je een buurtfeest geeft, maar daar niet voor gaat flyeren, dan is de kans groot dat je straks alleen met de organisatie in die lege disco-zaal staat te swingen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Voor een website is dit niet anders. Het digitale flyeren noemen we zoekmachine-adverteren. Dit gebeurd veelal via Google Ads en wordt afgekort tot SEA: Search Engine Advertising. Met het juiste budget, kun je hier veel mee bereiken. Daarnaast geven de advertentie campagnes een goed inzicht in waar de eindgebruiker naar zoekt. Dit kan weer gebruikt worden voor de zoekwoorden en inhoud van je website.

Wees een autoriteit binnen je niche

Stel je wilt voor jezelf beginnen en maakt een portfolio website. De kans dat je daarop gevonden gaat worden is zeer klein, want waarom zou jouw website hoog in de zoekresultaten getoond worden? Het is immers alleen maar een pagina met een beschrijving van wie je bent en wat je doet. Daar hoef je weinig woorden aan te wijden, want je weet het precies. Je website zal hoog scoren in de zoekmachines, als je duidelijk kunt maken dat jij weet wat je doet en daarin bewezen bent. Dat betekent onder andere dat je veel goede inhoud moet schrijven over dát onderwerp waarin jij gespecialiseerd bent. Wanneer vervolgens ook andere belangrijke websites naar jou linken, bouw je autoriteit op. Ik denk graag met je mee waarover je kunt schrijven en hoe je zorgt voor goede backlinks. Waarom denk je dat ik deze uitgebreide blogs schrijf?

IK HELP JE ONLINE!

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) maakt hét verschil tussen een mooie website en een goede website. In de ruim 20 jaar dat ik mij hiermee bezig gehouden heb, ben ik hierin gespecialiseerd geraakt met aantoonbaar resultaat. Graag help ik jou met het vindbaar maken van je bedrijf, idee of iets anders op het wereld wijde web. Een afspraak is zo gemaakt. Als jij nou de koekjes meeneemt, zorg ik voor de koffie.